RSS

Monday 19 May 2008

Mari Mengawal StresS ..

Mari Mengawal StresS ..

(kak sofi)


Salam kepada sahabat2 sekalian..di kala musim peeriksaan ini,tentunya tidak dapat lari daripada masalah stress.Dua tiga hari kebelakangan ini,memandangkan kesusahan modul2 yang agak sukar yang bakal diambil sedikit sebanyak turut mengganggu emosi.. JAdi di sini nak berkongsi hasil penemuan saya tentang stress nih di kala meng’google’ hehe,memandangkan limited time untuk menulis sendiri maaf sgt di atas kelemahan penulisan..harap dapat dikongsi bersama kawan2 sekali heheh….tanda2 stresss ni petikan dari blog> http://ligakampung.com/blog/2008/04/22/tanda-tanda-stress/Stress nih bahaya huhu..menurut Datuk Dr Ahmad Shukri Md Salleh, Ketua Jabatan Perubatan Hospital Putrajaya)


” Apabila Stress kelenjar adrenal merembeskan hormon adrenalin dan kortisol, ia meningkatkan kadar denyutan jantung dan tekanan darah serta kandungan gula ”


Yang menariknya ada graph, stress yang dikawal baik pada kadar optimal rupanya boleh memberikan quality kerja yang baik..mari kita salurkan stress..



Tanda2 Stress?

Jika sebelum ini punca-punca stress telah dinyatakan kini kita lihat pula samada tanda-tanda stress ada dalam diri kita.. Tanda-tandanya ialah :-


1. Mudah Marah –>

memang apabila terlalu banyak tekanan ianya akan meningkatkan kadar metabolisme dan seterusnya menyebabkan kepanasan dalam diri.. Dan apabila meletup , kemarahan akan muncul dan syaitan-syaitan pastinya bergembira dengan reaksi tersebut..


2. Mudah Kecewa –>

memang stress akan menyebabkan seseorang individu akan mulai kecewa .. Kadar kekecewaan boleh dilihat dalam diri seseorang.. Kemurungan amat merbahaya jika stress ini tidak dikawal..


3. Moody –>

Hm.. camne nak terangkan… Maksudnya keadaan perasaan yang tetiba je berubah..


4. Gangguan Proses Pemikiran —>

Ini banyak berlaku kat saya.. Kadang kala stress boleh menganggu proses pemikiran dan membuatkan mudah lupa.. Sel-sel lama akan terpadam dan insan-insan ini perlu dibantu.. Alamak.. Siapa nak bantu saya nie?? Tolong!!


5. Kurang Kreatif –>

bagi seseorang yang mempunyai pemikiran kreatif secara tiba-tiba hilang segala kekreatifan. Individu yang mengalami tanda ini mungkin sukar untuk melakukan keputusan kerana tidak dapat ’signal’ dari otak untuk menyelesaikan masalah.. Cam ada je..


6. Sakit mulut –>

Hm.. dah lupa apa yang diterangkan oleh penceramah tentang tanda ni.. Mungkin stress menyebabkan mulut individu tersebut mengalami gangguan kot.. Mungkin sukar nak bercakap seperti jadi gagap secara tiba2 atau sebagainya.. Mungkin anda ada idea sendiri.


7. Masalah Penghadaman –> Pelik bukan tapi memang itu selalu berlaku terutamanya ketika ‘temuduga’. Kadang-kadang asyik ke tandas tapi tiada apa-apa yang dikeluarkan.. Saya rasa ramai yang pernah mengalaminya..

Antara tips2 yang ni dikutip dari web..americanheart.org.. http://www.americanheart.org/presenter.jhtml?identifier=360

Tapi saya main ubah mengikut suka hati saya heheh…


1) Paling penting,kembali mengadu pada Allah,mohon kepada Allah dilapangkan fikiran dan hati kerana ketenangan,keamanan kelapangan hati adalah daripadaNya…Luahkanlah segala perasaan anda hanya pada Allah s.w.t…


“… Only in the remembrance of Allah can the heart find peace.” (Qur’an 13:8)


2) Borak2 ke dengan housemateke, mak ayah,atau kawan rapat yang dipercayai insyaAllah sekurang-kurangnya anda dapat bertukar2 idea tentang perkara lain,tidak terlalu fikir pasal exam jer..


3) KAedah kesihatan,duduk 15-20minit,tarik nafas dalam2…


4) Belajarlah untuk menerima sesuatu yang anda xdapat ubah,sekiranya anda memang dah belajar last minit, pasrah atas apa2..namun selagi masa ada berusaha sedaya mungkin, berdoa dulu agar Allah memberkati masa yang ada,dan rancang,kalau pun terlast minit belajar,tapi anda masih berjaya sedikit sebanyak absorb ilmu setakat yang mampu..insyaALLAH yakin2 doa2…usaha2…


5) HAha kaedah psykologi nih suruh kira sampai sepuluh sbelum marah,kaedah Islam banyak kalau berdiri duduk,kalau duduk baring,yang paling bagus amik wuduk,solat sunat insyaALlah


6) Erm,ni saranan yang baik,jangan sekali2 jadikan rokok,minum arak,makan berlebihan,dadah atau kafein,hal ini akan memburukkan..isk2..bukan penyelesaikan,boleh menambahkan masalah kepada jantung..huhu..


7) Huhu sekali sekala main2 terutamanya di musim bunga nih..tengok bunga2 sakura yg gugur hehe romantic gitu…hehe xdela jangan duk lama2 pulak,nanti xbaca pulak buku,contohnya on the way balik rumah singgahlah Weston parkke,hehe…cantik sangat!


Hehe cukuplah setakat ini,lenguh tangan isk2..insyaAllah saya mendoakan kawan2 semua berjaya memngulangkaji,menjawab dengan tenang,ditetapkan hati dan pergantungan pada ALLAH s.w.t insyaALLAH… saranan saya bagi yg dah stress utk studi atau tinggal di rumah mari bermukim di Information Commons,Sheffield hehehe…..Selamat mencuba..!!


~WAssAllam~

 
Copyright SMSA Women 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .